Fout, het juiste antwoord was
Militaire colonnes mogen nooit worden doorsneden; sinds 1 juli 2010 geldt dat ook weer voor een uitvaartstoet (art.16, RVV 1990). De motorvoertuigen die behoren tot de uitvaartstoet zijn te herkennen aan de zwarte driehoekige vlaggen met witte reflecterende strepen. Motorvoertuigen die de vlaggetjes niet hebben maken geen deel uit van de uitvaartstoet.
Dat voorrangsrecht geldt echter alleen op gelijkwaardige kruispunten, voor een bus die wegrijdt van een halte en voor een zebrapad.
Niet bij (nadering van) een voorrangsweg of -kruising, verkeerslichten (verkeerstekens gaan immers voor verkeersregels), uitritten en invoegstroken; daar gelden voor de motorvoertuigen behorende tot de uitvaartstoet de normale verkeers- en voorrangsregels.
Militaire colonnes hebben meer voorrangsrechten, die hoeven niet te stoppen voor een rood verkeerslicht als het eerste motorvoertuig groen licht is gepasseerd.
Voor door voetgangers gevormde colonnes, optochten en uitvaartstoeten die de rijbaan volgen gelden de regels als voor wagens. En een wagen is geen motorvoertuig, dus gelden de normale verkeersregels, net als voor lijkkoetsen. Maar je kunt altijd nog beleefd zijn. Zie ook vraag 36.
Belgie gaat verder in het bijzonder voor wat betreft de bescherming van zwakke weggebruikers.
Het is weggebruikers verboden te breken
(2e)door een stoet, een groep voetgangers (minstens 5 personen en een begeleider), een samenkomst naar aanleiding van een cultureel, sportief of toeristisch evenement of een processie;
(3e) door een groep deelnemers aan een wielerwedstrijd of aan een niet-gemotoriseerde sportwedstrijd of -competitie.
Bij het naderen van een groep renners die aan een wielerwedstrijd deelnemen, moet elke bestuurder onmiddellijk uitwijken en stoppen.
De weggebruikers moeten de aanwijzingen opvolgen die gegeven worden :
1° ter vergemakkelijking van de beweging der legerkolonnes, door daartoe gemachtigde militairen;
2° om de veiligheid te verzekeren :
a) van culturele, sportieve en toeristische evenementen, van wielerwedstrijden en van niet-gemotoriseerde sportwedstrijden of -competities, door daartoe gemachtigde signaalgevers;
b) van de groepen fietsers en groepen motorfiets (minstens 15), door wegkapiteins;
c) van de groepen voetgangers en groepen ruiters, door groepsleiders.
d) van het personeel van de werken op de openbare weg door de werfopzichters.
Om het verkeer stil te leggen, moeten die militairen, signaalgevers, wegkapiteins, groepsleiders en werfopzichters gebruik maken van een schijf waarop het verkeersbord C3 afgebeeld is (wit bord met rode rand).
Duitsland: Hier gelden regels voor een gesloten verband, dat wordt verkeerstechnisch als eenheid gezien.
Een gesloten verband kan, behalve uit (motor)voertuigen, ondermeer bestaan uit een groep van meer dan 15 fietsers, een uitvaartstoet of een processie. Een dergelijk gesloten verband moet voor de overige verkeersdeelnemers als zodanig duidelijk herkenbaar zijn.
Een gesloten verband mag niet worden doorsneden. Maar als het verband te lang is en voor onredelijk oponthoud en hinder zorgt, dan moeten er tussenruimten worden gecreëerd om het overige verkeer doorgang te verlenen.