G O E D
In een vergelijkbare situatie heeft de Hoge Raad geoordeeld dat het niet aan de individuele weggebruiker is te bepalen of een verkeersteken terecht of met inachtneming van de juiste procedure is geplaatst. De weggebruiker hoeft zich dit niet af te vragen en dient zich aan het verkeersteken te houden, ook al weet hij dat het verkeersteken niet door de wegbeheerder is geplaatst.
Met een arrest van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden op 9 november 2018 is het wat ingewikkelder geworden.
Voor het plaatsen en weghalen van veel verkeerstekens is een verkeersbesluit door de wegbeheerder (gemeente of provincie) vereist.
Dat is een administratiefrechtelijke procedure waarvoor de Algemene wet bestuursrecht (Awb) geldt.
Dat heeft o.a. te maken met termijnen en bezwaren.
De meeste lichte verkeersovertredingen vallen ook onder het administratieve recht (Wet Mulder).
Om kort te gaan, het hof heeft bepaald dat het verkeersteken weliswaar rechtskracht heeft, maar geen administratiefrechtelijke boete kan worden opgelegd indien niet vooraf een verkeersbesluit is genomen en de juiste procedure is gevolgd.
Indien een verkeersovertreding onder het strafrecht valt is de situatie daarmee thans onduidelijk geworden.