G O E D
Het is wel zo plezierig als motorrijder om te weten dat deze uitspraak is gedaan. Er is een bindend advies uitgebracht voor de verzekeringsmaatschappijen waarbij de filegedragscode als standaardregel is aanvaard.
Het tussen de file doorrijden is sinds de invoering van het RVV1990 niet meer verboden, daarvoor was er een gedoogbeleid. Maar omdat de grens tussen wat is toegestaan en gedrag dat gevaar op de weg veroorzaakt multi interpretabel is, is door diverse verkeersorganisaties en justitie een gedragscode opgesteld om aan te geven hoe met dit recht om te gaan.
De code adviseert om dit te doen met een gering snelheidsverschil en slechts bij stilstaande of langzaam rijdende file. De code is niet alleen van belang voor motorrijders maar ook voor automobilisten. Zie ook vraag 61.
Als de automobilist van rijstrook wisselt is dat een bijzondere manoeuvre en dient hij het overige verkeer voor te laten gaan (art. 54, RVV 1990). De omstandigheid dat een ongeluk plaatsheeft is alleen aan hem verwijtbaar (aldus de geldende rechtspraak) en de volledige schuld en schade liggen bij hem.
Twee elementen worden wel genoemd die voor de schuldvraag van belang zijn en die de schuldtoewijzing zullen beïnvloeden:
- er moet sprake zijn van een stilstaande of langzaam rijdende file. Hoewel niet wordt aangegeven wat dit is, vermoed ik tot een snelheid van ongeveer 40 km/h, en
- de motorrijder moet met een gering snelheidsverschil (maximaal 15 km/h) de file passeren.
De rechtspraak conformeert zich dus aan de gedragscode. Toch maar hopen dat het je nooit gebeurt.
In het buitenland is deze regel meestal anders. In Belgie is de filegedragscode zoals die in Nederland geldt formeel in de wegcode opgenomen.
In Duitsland mag het helemaal niet, afhankelijk van de deelstaat is er een gedoogbeleid, maar alleen bij stilstaande files. In de praktijk wordt er over de vluchtstrook gereden, dat vinden de Duitsers veiliger dan er tussendoor. In Oostenrijk mag het alleen als de file stilstaat en moet wachten voor een verkeerslicht of een overweg e.d., dan mag u zich vooraan opstellen. Officieel mag het niet op de autobahn, maar in de praktijk wordt er niet of nauwelijks tegen opgetreden. In Frankrijk wordt het sinds medio 2005 niet meer gedoogd en wordt er streng tegen op getreden.