G O E D
Zo moet het. Bij het oprijden van de (mini)rotonde volgt u de loop van de rijbaan, u hoeft dan geen richting aan te geven. Bij het verlaten van de rotonde slaat u rechtsaf, dan geeft u tijdig richting aan (ook makkelijk voor de bestuurders die de rotonde naderen, kunnen ze ten minste zien wat u van plan bent).
Rechtdoorgaand verkeer dat zich bevindt op dezelfde rotonde heeft dan voorrang. Dit geldt zowel voor voetgangers en (brom)fietsers. Ook al ligt er tussen de rijbaan en het fietspad een strook van twee meter het blijft dezelfde rotonde. Er zijn wegbeheerders die op het (brom)fietspad haaientanden plaatsen, zodat de (brom)fietser voorrang moet verlenen aan de verlater van de rotonde. Er ontstaat dan de vreemde en onwenselijke situatie dat u bij het verlaten van de rotonde voorrang heeft op de (brom)fietser maar dat u de voetganger op het trottoir ernaast weer voorrang moet verlenen. Daar is dus echt over nagedacht.
Sommige rij-instructeurs blijven volharden dat het (naar links) richtingaangeven bij het naderen van de rotonde verplicht is, dit is fout en leidt alleen maar tot verwarring. Dat komt omdat het zo in de rij-instructie van het CBR (monopolist) staat. Na je examen leer het best zo snel mogelijk af.
Zelfs staat het fout vermeld in sommige theorieboekjes. Voor de eenvoud worden dan slechts rotondes met vier afritten afgebeeld. Hoe te handelen bij rotondes met drie, vijf of zelfs zes afritten (ze bestaan echt) of bij rotondes waar de afritten niet in het verlengde van elkaar liggen, wordt gemakshalve maar achterwege gelaten.
Bij een grote verkeersrotonde (verkeersplein) is de situatie anders; als er sprake is van voorsorteervakken moet u deze gebruiken en zonodig richting aangeven, evenals bij het verwisselen van de rijstrook op de rotonde zelf, en bij het verlaten van de rotonde.
Belgie: Hier is zelfs in de wegcode opgenomen dat bij het oprijden van een rotonde richting aangegeven verboden is.
Duitsland: Het richting aangeven voor het oprijden van een rotonde is verboden.