Vind je het heel erg als ik jouw nieuwe BMW R1150RT mee neem? Krijgt die ook wat kilometers." Nou dat moest dan maar. (Wat een schitterend excuus, hè.) Aldus ben ik vertrokken. Normaal is het ongeveer een half uur rijden naar IJmuiden, maar het vrijdagmiddag verkeer op de A9 was zoals gewoonlijk weer druk en daardoor deed ik er bijna een uur over. Nog net op tijd kwam ik bij de boot aan om te betalen en in te checken. Toen had ik in de gaten dat ik mijn horloge was vergeten.
Omdat ik het plan had opgevat om toch zoveel mogelijk de landelijke gebieden, de smalle bochtige wegen en de kleine oude plaatsjes op te zoeken, wilde ik zo snel mogelijk Newcastle uit om de oude Romeinse militaire weg langs de Hadrian Wall te volgen. Eerst heb ik een klein bezoekje afgelegd bij Wallsend, dat voor mij dus eigenlijk Walls start was. Zoals ik al vermoedde, heeft tweeduizend jaar Engelse cultuur niet veel goed gedaan aan de muur of de resterende overblijfselen daarvan. Na even te hebben rondgehangen ben ik door Newcastle gereden. Met de GPS, zo dacht ik, moet het toch vrij simpel zijn om de weg te vinden en langs de oever van de River Tyne te rijden. Helaas hadden de Engelsen de wegnummering nog niet helemaal aangepast aan de GPS, zodat ik een aantal keren hopeloos verdwaalde. Toen heb ik eerst maar een goede gedetailleerde kaart gekocht.
De River Tyne heb ik gevolgd tot bij Corbridge. Een rustige smalle, landelijke, bochtige weg die de loop van de licht meanderende rivier volgt die allengs smaller wordt. Bij Corbridge heb ik de oude militaire weg opgepakt om ook eens wat stukken van de Hadrian Wall te bezoeken. Een van de best bewaarde gedeelten van de muur ligt bij Once Brewed tegenover het National Park Centre. Daar is ook het gedeelte met de bres in de muur en de eik waar een stukje van de film Robin Hood met Kevin Costner is opgenomen. Voor de motorrijder is de weg niet veel bijzonder, het is een lange heuvelachtige rechte weg. Onderweg kun je regelmatig stoppen om restanten van muur te bewonderen.
Die weg heb ik gevolg tot Langholm, waarbij de weg steeds bochtiger en heuvelachtiger wordt. Je bent dan inmiddels de grens van Schotland gepasseerd en het gebied wordt gaandeweg ruiger. Vanuit Langholm ben ik over een gedeelte van de lage berglanden naar Lockerbie gereden, bekend van plotseling verschijnende vliegtuigen. Dat is een leuke, vaak slingerige bergweg over de kale "moors". Dan merk je eerst goed dat het pas maart is, de temperatuur daalt tot 5º C, en als er al bomen aanwezig zijn dan moeten de knoppen nog uitlopen. Voor de rest is het vrij troosteloos met al die kale bomen en struiken. En nog wat sneeuw op de toppen van de bergen. 's Morgens merkte ik ook dat de motor bedekt was met een laag aangevroren ijs.
Vanuit Lockerbie ben ik richting zuidwest gereden naar Kirkcudbright (Kurkoebri). Al rijdend kom je die leuke kleine typische oude Schotse dorpjes tegen die vaak de moeite van het aanzien waard zijn. Veel leuker dan de grote steden die veel drukker zijn met toeristenmassa's. Onderweg zie ook veel oude kastelen, soms niet meer dan een ruïne, soms ook nog redelijk tot goed onderhouden. Je kunt er dan een bezoekje brengen.
Nadat ik een stuk langs Loch Lomond had gereden ben ik afgeslagen richting Inveraray, tenslotte wilde ik terug naar de kust. Toen naar het zuiden, langs Loch Fyne, richting Lochgilphead om de kustweg richting Oban op te pakken. En dat is nou echt een weg die aangelegd is voor motorrijders, al zwierend en zwaaiend door de bochten rijd je noordwaarts. Wat een ontzettend leuke weg is dat om te rijden. Vlak voor Oban ben ik nog het schiereiland naar Seil gereden over een erg smalle bochtige weg. Omdat, zo was mij verteld, hier de eb en vloed werking van de zee erg groot en goed te bekijken is. Op het uiterste puntje van Seil stond ineens een hele oude Sunbeam motorfiets in goede staat. Op het geluid van mijn motorfiets kwamen onmiddellijk een man en vrouw naar buiten waar mee ik aan de praat raakte. Zijn beroep was het herstellen van klassieke motorfietsen en hij vertelde mij dat deze Sunbeam uit 1930 kwam.
Binnen had hij nog een race model staan uit 1932. Ik ben meegelopen naar zijn werkplaats en daar lag van alles (voornamelijk uit elkaar) wat maar met oude motorfietsen te maken had. Alles wat kapot was aan een antieke motorfiets en niet meer te koop was maakte hij zelf, van krukas tot kleppen aan toe. Het was erg leuk om met hem over oude fietsen te praten en ervan te leren. Hij zei:"Het is een hobby, ik zal er nooit rijk van worden, maar ik woon hier. Wat kan ik meer wensen?" En gelijk had hij, wat een fantastische plaats om te wonen. Het verschil tussen eb en vloed bedraagt hier zo'n vijf meter en de stroomsnelheid tussen sommige eilanden door bereikt de 15 knopen (28 km/h).
Het gebied wordt dan geleidelijk aan steeds ruiger tot zelfs de hoofdweg (veel wegen zijn er niet) die zich redelijk slingerend langs en over de bergen beweegt. Je ziet dan aan de zijkant van de weg veel fazanten en die Schotse whisky producerende vogel "The Famous Grouse" lopen, dat werd nog bijna een "roadkill" ook. Bij het begin van Loch Tay heb ik bij de Falls of Dochart rechts de binnenweg genomen aan de rechterkant van het meer. Dat is pas echt een smalle bochtige weg waar je niet echt hard kunt rijden, maar waar je wel geniet van hele mooie uitzichten. Aan het eind van die weg rechtsaf richting Amulree, nog steeds over de Highlands en dan vervolgens richting Crieff en dan richting Dunfermline.
Op een gegeven moment moet je rechtsaf richting Kincardine om de brug te nemen. Na de brug ben ik linksaf geslagen en heb ik de kust gevolgd tot aan Edinburgh. Die weg is behoorlijk saai en je merkt weer aan het verkeer dat je in bewoond gebied komt. Toch kom je door een aantal leuke oude plaatsjes. Edinburgh heb ik dit keer overgeslagen, te toeristisch. Als je er nog nooit bent geweest dan is het best de moeite waard om te bezoeken. Bij Edinburgh de rondweg genomen en de A7 opgepikt richting Galashiels. Zo snel als ik kon heb ik de A7 naar rechts verlaten om fijn over de B weg richting Innerleithen te rijden, over de Moorfoot Hills. Op dat soort wegen kom je als motorrijder toch weer meer in je element. Wel goed opletten op de schapen en geiten die de streek en ook de weg bevolken. Helaas was het wat mistig en bewolkt die dag, maar dat mocht de pret niet drukken.
En dan lekker over die fantastische B wegen blijven rijden tot je in Hawick (Hoik) aankomt. En wat is het eerste dat je dan ziet? Juist, een politieman met een lasergun. Omdat ik toch de B wegen wilde blijven volgen moest ik in Hawick even zoeken. Ik heb toen een klein stukje richting Newcastle gereden om bij Hobkirk naar rechts onmiddellijk het Wauchope Forest in te duiken. Bij Saughtree naar links richting Kielder Forest, een beschermd natuurgebied, maar een fantastische weg om te rijden. Dan rijd je Engeland weer binnen; en het was verbazend, ineens kwam bij de grens de zon te voorschijn. Aangekomen in Bellingham (Bellingdjum) ben ik weer links naar het noorden afgebogen naar Rothbury. In Rothbury naar rechts en via Scots Gap richting Hexham dan passeer je weer de Hadrian Wall.
Ten zuiden van Hexham bevindt zich nog een hoogvlakte genaamd The Pennines. Dat is echt een mooi gebied met hele leuke, deels bochtige wegen. Ik ben richting Alendale Town en Allenheads gereden en toen links richting Rookhope. Vlak voor Rookhope, net na de boog ruïne, vlak voor de brug, weer naar links over de smalle bochtige weg over de hoogvlakte richting Blanchland / Baybridge. Hierna heb je nog even een stukje hoogvlakte, en ach, een stijging van 30% moet een beetje motor toch kunnen redden. Hierna ben ik weer richting Corbridge gereden, om iets hier voorbij, naar rechts weer de oude Romeinse militaire weg naar Heddon-on-the-Wall te nemen. Toen snel de Rondweg om Newcastle upon Tyne naar Tymemouth om weer in te schepen voor de pont naar IJmuiden.